YEAR: 2007
STYLE: Heavy Progressive Rock
FORMAT: FLAC (Image + Log + Cue + Scans + 5% Recovery)
SIZE: 430 Mb
COUNTRY: Sweden 1. Thorns Upon A Crown (6:51)
2. Giant Games (5:56)
3. Yesterday'S Friends (7:10)
4. The Well (6:18)
5. Intermission — Revelation Song (1:59)
6. Ageless Door (5:23)
7. Iscariot (7:22)
8. Sound Of The Apocalypse (13:01)
BONUS
9. Ten Feet Away (2:00)
10. Losing Faith (4:45)
The Band:
— Magnus Lindgren / vocals
— Joakim Karlsson / 6 and 12 string acoustic guitar, electric guitar,
flute, vocals
— Mikael Israelsson / drums, vocals
— Anthon Johansson / bass, vocals
— Nicklas Åhlund / Hammond C3, Moog, Roland Juno, Mellotron, Grand
piano, vocals О вечных арт-роковых ценностях, шведы, похоже, осведомлены более прочих.
Не случайно подавляющее большинство команд этого скандинавского региона
используют в своем инструментальном арсенале аналоговые агрегаты,
изобретенные сорок лет тому назад. Black Bonzo как раз из когорты таких
вот убежденных ретроградов. Несмотря на сравнительно молодой возраст, в
собственном творчестве пятерка музыкантов старается следовать традициям
английских ансамблей ранних семидесятых. Чашечки звуковых весов Черного
Бонзо сохраняют баланс меж напористым, но в то же время достаточно
лиричным хард-роком, характерным для легендарных Uriah Heep, и лихой
прогрессивной ритмикой. При этом композиционно-исполнительская подача у
ребят отличается предельной самостоятельностью и идейной свежестью,
невзирая на внешнюю консервативность саунда. Отрадно, что источниками
вдохновения, помимо упомянутых Хипов, здесь выступают не монстры типа
YES и Genesis, коим сейчас и так подражают многие, а, скорее, группы
прото-артового эшелона (Czar, Cressida, Gracious etc.). Без ненужного
выпендрежа шведский квинтет погружает нас в мир, полный теплых тембров и
распевного многоголосия (вокалист Магнус Линдгрен — достойный
продолжатель дела великого Дэвида Байрона, одни лишь изумительные хоралы
в "The Well" чего стоят!). В гармонических гитарных ходах Йоакима
Карлссона сквозит увлечение Миком Боксом вперемежку с Брайаном Мэем
(Queen). И хотя моментами его шестиструнный друг начинает отчаянно
"блюзовать", эти финты воспринимаются очень даже в тему. Никакого
самолюбования нет и в помине. Эффектное солирование с целью произвести
впечатление на слушателя тут почти сведено к нулю. Все участники
коллектива работают практически в унисон, создавая плотный
полифонический швал. Окруженный массивными корпусами "Хаммондов",
"Роландов", Меллотронов и Мугов, органист Никлас Охлунд великолепно
справляется с задачей реализации стены звука, отменно расставляя акценты
и задавая необходимый тон всей программе в целом. Отрывистые аккорды
его гранд-пиано в интроспективной стадии заглавного тринадцатиминутного
эпика удивительно-гипнотическим образом воздействуют на подсознание
меломана, подстегивая воображение последнего. Мрачная торжественность
красок велеречиво свидетельствует: апокалипсис не за горами. Но мы сами
тому виной. И покуда еще не поздно исправить ситуацию. Ведь шанс на
спасение есть всегда...
Итог: превосходный альбом, по силе и яркости не уступающий соплеменникам
BB — ретро-прогерам Beardfish. Советую приобщиться. http://soundvoyager.blogspot.com
Nothing here you haven't heard before––this Swedish quintet treads
paths paved by the likes of Gentle Giant, Genesis and Yes round about
the time that Freddie Mercury was strutting the boards with unparalleled
flamboyance. But there's a difference between merely treading the path
and respecting the earth upon which it was paved and the latter proves
something that these cats exceed at, along with aligning themselves with
the Good Vibes, radiating positive love junk and all that hippie jazz.
The opening "Thorns Upon A Crown" features a retro organ freak out that
will have you racing for your ELP and Uriah Heep records faster than you
can say Magician's Birthday. The aptly-titled "Giant Games" and
"Ageless Door" offer up more of the same, though the latter sees the
quintet departing from charted terrain with a boogie so bodacious you
have no choice but to feel the breeze of the Allmans at the Fillmore or
Deep Purple at its zenith with its arms entwined with Queen. (Also dig
the lead guitar work on the penultimate "Iscariot.") The closing epic,
titular cut demonstrates that Black Bonzo has done its collective
homework and if we're all really good girls and (more likely) boys, the
lads from the land of the Midnight Sun will continue to be good to us
for a long, long time to come. Believe the hype. http://www.seaoftranquility.org
Black Bonzo is not exactly a great name for a metal band and I
certainly wouldn't easily pick an album from a band with this name from
the shelves in a record store for a listen. It's because of the fact
that on the backside the name of record company Laser's Edge is printed,
which makes you aware of the fact that the band most probably plays
high quality progressive metal music.
The band has arisen from the psychedelic rock group Gypsy Sons Of
Magic and has already released a debut album some years ago. I never had
the pleasure to have heard this but I understood that the response on
it was very positive. In any case the people at Laser's Edge have
decided to award this Swedish band with a record deal on the basis of
their debut album.
From what I hear on this 'Sound Of The Apocalypse' album, this record
deal is absolutely deserved. The band makes very adventurous music,
which remains easy to listen to. I myself see it as a very good mix
between the seventies progressive rock sound (like a Gentle Giant) and
seventies hard rock (like a Uriah Heep). The keyboards of Nicklas Ahlund
are very prominently displayed which even intensifies the link to the
seventies sound. 'Sound Of The Apocalypse' has eight songs to offer, of
which the very long title track and 'The Well' in my opinion are the
best. Black Bonzo really showcase their potential with this record and
prove that you shouldn't never be frightened by the name of a band.
Definitely worth listening to, especially when you favour the seventies
period. http://www.lordsofmetal.nl
HOTFILE:
|